Spelregels

Van vrijdag 7 juni tot vrijdag 14 juni 20u kan je jezelf registreren voor MXM Champion. Daarna is het niet meer mogelijk om nog deel te nemen aan de wedstrijd, ook niet tijdens de finalerondes. Wees er dus op tijd bij!

Het spelverloop van MXM Champion is opgedeeld per ronde. Wanneer je jezelf inschrijft, krijg je de kans om te pronostikeren op alle wedstrijden in de groepsfase van het EK. Je vult dus in 1 keer alle duels van groep A tot F in.

Wanneer alle wedstrijden in de groepsfase zijn afgelopen, kan je de wedstrijden van de achtste finale invullen. Na de achtste finales volgen de kwartfinales en zo gaat het door tot de finale. Je pronostikeert dus steeds op de wedstrijden die effectief gespeeld worden.

Vanaf het moment een ronde is afgelopen, kan je meteen de wedstrijden van de volgende ronde van jouw prono voorzien. Je kan je prono invullen en aanpassen tot 1u voor de eerste wedstrijd van die ronde, daarna zijn er geen aanpassingen meer mogelijk.

In MXM Champion verdien je punten aan de hand van de score die je tussen twee ploegen invult, bv: 2-0, 1-3, 1-1,.. . Vanzelfsprekend krijg je meer punten wanneer je dicht of pal op de echte score zit, dan dat je de bal volledig hebt misgetrapt.

Vanaf de finalerondes (achtste finales, kwartfinales,...) bestaat de kans dat er verlengingen in een wedstrijd worden gespeeld. We houden hier geen rekening mee in de puntentelling. Wanneer je dus denkt dat een duel tussen twee ploegen op 2-1 eindigt, dan maakt het niet uit of deze uitslag in de gewone speeltijd is behaald of na de verlengingen.

Ook penalties zijn mogelijk tijdens een finaleronde. Hier houden we wel rekening mee. Je krijgt bij het invullen van de finales de mogelijkheid om een winnaar van een eventuele penaltyreeks aan te duiden. De score van de normale wedstrijd en verlengingen laat je op een gelijkspel staan. Om het maximum van de punten te krijgen moet je zowel het exacte gelijkspel voorspellen én de winnaar van de penaltyreeks.

Punten verdienen, daar draait het allemaal om. Heb je een wedstrijd van de exacte score voorzien, dan krijg je het maximum van de te verdiene punten.

Heb je de exacte score niet juist, maar had je wel op de juiste winnaar gegokt, dan krijg je ook punten, weliswaar wat minder.

Zowel de score als de winnaar fout? Pech, maar dan moet je hopen op meer geluk in de volgende wedstrijd.

De puntentelling tijdens de groepsfase verschilt met de puntentelling tijdens de finalerondes:

Punten bij wedstrijd uit groepsfase

  • Winnende ploeg of voorspeld gelijkspel juist: 1 punt
  • Uitslag volledig juist: 3 punten

Punten bij wedstrijd in finalerondes:

  • Winnende ploeg of score correct voorspeld: 2 punten
  • Uitslag volledig juist: 6 punten

Geen doelpunten op een EK zonder de echte goaltjesdieven. Bij het inschrijven selecteer je 2 spelers waarvan je denkt dat ze wel eens wat ballen in doel zouden kunnen trappen. Per doelpunt dat deze voetballers doorheen het hele toernooi maken, krijg je 2 extra punten.

Voor een owngoal worden geen punten toegekend.

Doelpunten die gemaakt worden tijdens een penaltyreeks na verlengingen tellen niet mee als goals voor de goalgetters.

De gekozen goalgetters kan je na de inschrijvingsperiode niet meer wijzigen.

Vanaf de finalerondes begint de spanning in het toernooi pas echt te stijgen. Het is dan ook altijd uitkijken wanneer het eerste doelpunt valt. En die spanning nemen we ook op in de wedstrijd!

Vanaf de finalerondes wordt bij elke wedstrijd de mogelijkheid toegevoegd om de minuut in te vullen waarin je denkt dat de eerste goal zal vallen. Wie er per wedstrijd het dichtst bijzit, krijgt voor die wedstrijd als enige 5 extra punten.

Time Is Points (TIP) is niet gelinkt aan de score die je voorspelt. Zo kan je perfect een 0-0 eindstand na 90 minuten speeltijd en verlengingen voorspellen én gokken dat er een eerste goal in bv. de 35ste minuut valt. Je vult dus voor elke wedstrijd een waarde in voor Time Is Points.

Doelpunten die gemaakt worden tijden een penalty-reeks na verlengingen tellen niet mee voor Time Is Points.

Voetbal is een teamsport, niet waar? Daarom kan je een team vormen met 5 MXM Champion-deelnemers. De ingeschreven teams gaan de strijd aan in een apart klassement, het KLEIR. teamklassement.

Een team moet uit minimum 3 en maximum 5 deelnemers bestaan.

Teams die na de inschrijvingsperiode uit minder dan 3 deelnemers bestaan, worden automatisch verwijderd.

De score van jouw team is het gemiddelde van alle scores in jouw team.

Een team aanmaken doe je tijdens de inschrijvingsperiode, op de "Mijn team"-pagina. Tot vrijdag 14 juni 20u kan je een team aanmaken, een aanvraag indienen om tot een team toe te treden of een team verlaten.

Je kan deel uit maken van 1 team, niet van meerdere teams.

Na de finale op het EK kennen we ook de winnaar van deze editie van MXM Champion! De winnaar is diegene die na de finale bovenaan het klassement schittert met de meeste punten.

Ook tussen de teams zal er een winnende ploeg uit de bus komen. De ploeg met het hoogste gemiddelde in totaalscore, wint het KLEIR. teamklassement!

Bekijk de prijzenpot

Om de wedstrijd eerlijk en correct te laten verlopen, hebben we een officieël reglement opgesteld. Lees het zeker eens door wanneer je je inschrijft voor de pronostiek.

Download het reglement